Imaš napisan roman? Što dalje?
Kako objaviti roman?
Naišli smo negdje na članak koji se bavi ovim pitanjem i savjetima, no nije naodmet reći nešto više na tu temu s iskustvima iz IK Innamorata.
Više smo puta čuli da je najlakše zapravo napisati roman. Nećemo u ulaziti u talent za pisanje, već ćemo govoriti o procesu objave knjige. Napisana knjiga tek je 30% procesa. Misliš da pretjerujemo? Idemo redom.
Dakle, imaš gotov rukopis? Vjeruj nam, nije gotov. To je tek prvi draft. Nemoj da te ovo pokoleba. Sad trebaš urednika koji će tvoj draft preoblikovati u kvalitetno i uređeno djelo. Tko je urednik? Osoba koja poznaje literaturu iz tvojeg žanra, koja je kritički nastrojena i objektivna i koja će ti iz čitalačkog kuta ukazati na propuste, rupe i viškove. Ne želiš nekoga tko će te potapšati po ramenu i reći ovo je genijalno i neviđeno. Nije, nemoj se ogrnuti egom i pohvalama jer čim roman dođe do čitatelja i dobiješ prave kritike, poželjet ćeš da je urednik to odradio stručno. I najpoznatiji autori imaju urednike koji ih usmjeravaju. Pazi na broj riječi svojeg rukopisa. Postoje standardi koji razlikuju kratku priču od novele i novelu od romana.
Nakon što si našla super urednika koji će s tobom kliknuti jer i to je vrlo važno, da se poklapate u vizijama, i nakon što odradi višetjedni posao (to zaista traje)…
Rukopis je spreman za tisak. Nije!
Nakon uređenja teksta koji se odnosi na tvoj stil, radnju, timeline, trebaš lektora. Lektor radi gramatičku provjeru. On će srediti tipfelere i pravopis.
Rukopis je spreman za tisak. Nije!
Nakon lekture rukopis ide na prijelom. Za to trebaš dizajnera koji će urediti zaglavlje, format (vrlo bitna stavka jer od formata romana ovisi i cijena tiska), margine, uvlak, veličinu fonta… sve ono što treba da bi dobili ujednačen izgled i čitljiv roman po standardima struke.
Rukopis je spreman za tisak. Nije!
Trebaš i naslovnicu romana. Sliku koju si možda našla na netu na Pinterestu uglavnom nećeš moći koristiti jer da bi koristila neku sliku u komercijalne svrhe moraš platiti licencu. Besplatne fotografije s takvim licencama možeš naći na stranicama poput Pexels ili Pixabay. Ako kupuješ na stranicama poput Shutterstocka, pazi na najveću rezoluciju. Naslovnicu je potrebno napraviti nakon što je prijelom gotov jer za izračunati hrbat moraš znati broj stranica i gramažu papira koji ćeš koristiti za tisak. Moraš ishoditi i ISBN broj bez kojeg tisak i prodaja knjige nije moguća. Njega dobivaš od Nacionalne i sveučilišne knjižnice, kojoj ćeš nakon objave romana dostaviti 4 obavezna primjerka.
Rukopis je spreman za tisak. Nije!
Trebaš korektora! On će pregledati roman koji je prelomljen i u PDF-u potražiti još koju greškicu jer, vjeruj nam, uvijek ostane neka sitnica. Usto, u PDF vidimo bolje da se ponekad pitamo kako nismo istu grešku uočili u Wordu. Ah, taj ljudski mozak!
Rukopis je spreman za tisak. Nije!
Ako namjeravaš sama objaviti i financirati svoj roman, moraš se raspitati oko pravne forme svojeg poslovanja. To znači da moraš imati djelatnost u kojoj je prodaja i izdavanje knjiga registrirana pri tijelima RH.
Rukopis je spreman za tisak. JEST!
Za tisak trebaš naći tiskaru. Potraži najmanje 3 ponude za svoj roman jer se cijenu uvelike razlikuju od tiskare do tiskare. Procijeni svoju nakladu, no imaj na umu da je najskuplje tiskati malu količinu naslova jer se uloženi novac ne vrati i cijena po komadu je veća. Ukoliko namjeravaš distribuirati roman u knjižare i knjižnice, očekuje te puno komunikacije e-mailovima. Knjižare i knjižnice uzimaju svoj rabat za prodaju tvojeg romana i knjige im dostavljaš o svojem trošku.
Kad si pronašla tiskaru koja ti odgovora ponudom i kvalitetom, šalješ knjižni blok i svoju naslovnicu u tisak. Kad nakon nekoliko tjedana konačno primiš svoje djelo u ruke, osjećaj ponosa ništa ne može opisati.
I to je to! Nije!
Slijedi još puno posla. Prodaja, marketing: oglašavanje, reklamiranje. Trebaš doći do publike. Knjiga se neće prodati sama dok stoji na polici.
Knjiške grupe na FB-i odličan su početak gdje možeš oglasiti svoj roman. Imaj spreman link ako imaš web stranicu i sažetak svojeg romana da možeš podijeliti s čitateljima koji će htjeti znati nešto više. Blogeri su vrlo bitni u ovom koraku. I izbor pravog blogera znači puno!
Prouči one blogere koji čitaju upravo tvoj žanr. Javi im se i ponudi slanje knjige u zamjenu za osvrt i objavu na njihovom blogu.
Budi spremna i na negativna mišljenja čitatelja. Odmah se pomiri s time da se ne možeš svima svidjeti i da neće svi hvaliti tvoje djelo. Kad autor podijeli svoje djelo s publikom, mora očekivati i povratnu informaciju. Nekad ona neće biti ugodna. Nemoj da te to pokoleba. Na svojem putu do čitalačke publike naići ćeš i na one kojima tvoj roman nije njihova šalica čaja. Uostalom, i negativni osvrt je reklama 😀 Mi u Innamorati uvijek smo pozitivni 😊
E… sad je to to 😀
Možeš početi pisati novi roman!
Ukoliko misliš da je sve to previše posla, da ti se ne da time baviti, javi se Innamorata timu. Ako nam se tvoj rukopis dopadne, sve ovo obavit ćemo umjesto tebe. Potpisujemo ugovor o otkupu prava na objavu na određeno razdoblje, izlažemo tvoj roman na sajmovima na kojima sudjelujemo, a ti za svoj rukopis dobivaš određenu naknadu i svoje besplatne primjerke. Sve radimo u suradnji s tobom!